Abonneren  Inloggen

Tips & Tricks: Opvallen met een brochure

11 juni 2024

Bij PRINTmatters delen we graag kennis. Kennis waarmee je klanten nog beter kunt adviseren, de bedrijfsefficiency kunt verbeteren of om te inspireren. Dit keer deelt Probook Tips & Tricks over opvallen met een brochure. Wat doe je wel, wat doe je (beter) niet?

Met honderden stands is het op beurzen als Drupa een uitdaging om je aandacht te verdelen. Bij de ene exposant loop je vluchtig voorbij, terwijl je bij de ander een brochure meeneemt om thuis na te lezen. Een goede brochure inspireert en prikkelt de zintuigen. Don’t judge a book by its cover, maar het kan wel meespelen in jouw overweging. Wat maakt of breekt een aantrekkelijke brochure?

Als grafimediabedrijf is een mooi geprodu­ceerde en vormgegeven bedrijfsbrochure onmisbaar. Het geeft potentiële klanten en partners een duidelijk beeld van wat jouw bedrijf doet. Het laat zien waar jij als print­ expert voor staat, welke kwaliteit je levert en welke mogelijkheden je aanbiedt. In de grafi­ sche industrie is het uiterlijk van de brochure nét zo belangrijk als de inhoud.

Bij Probook zien we dagelijks vele soorten brochures voorbijkomen: van tiptop uitge­dachte pareltjes tot “dat­had­beter­gekund­-exemplaren”. Met het zien van al die goede en slechte voorbeelden is het makkelijker te bepalen wat werkt voor jouw bedrijf en wat misschien beter bij een ander past. Hier volgen wat voorbeelden van onze favoriete hits en missers.

Hit: Gebrocheerd

Een geniete brochure kan nooit kwaad. Maar voor onze creatieve klanten gaan we graag aan de slag met garen. Een brochure met cahiersteek (twee grove lussen) of singer­ steek (een stiknaad) is het nieuwe nietje. Het garen zorgt voor een ambachtelijke uitstra­ling. Het geeft blijk van vakmanschap én creativiteit. Misschien wel passend voor jouw bedrijfsbrochure.

Hit: Tastbare omslag

Prikkel alle zintuigen met reliëf op het omslag. Met een mooie blindpreeg maak je jouw omslag voelbaar. Of overweeg opdikkend spot-UV-lak en 3D-foliedruk om zowel het tactiele als visuele zintuig te prikkelen. Zie de glim van het folie en voel de opdikking van de lak. Hoe meer zintuigen er worden geprikkeld, hoe beter de brochure de lezer bijblijft. En als je dan ook nog eens de geur van inkt toevoegt, heb je het plaatje compleet.

Mis: Glossy en duurzaam

Zorg dat de boodschap van de brochure overeenkomt met de uitvoering. Vaak genoeg zien we brochures over duurzaamheid gedrukt op glossy papier voorbijkomen. Veel beter is drukken op 100% gerecycled papier, of in ieder geval ongestreken papier. Zo straalt de brochure uit wat jij te vertellen hebt. En als je het omslag ongelamineerd kan houden, ben je helemaal goed bezig.

Hit: Bijzonder papier

Terug naar de zintuigen. Wanneer je lezers hebt overtuigd met een mooie vormgeving en ze de brochure vasthouden, wil je ze ook verrassen met een goed gevoel. Wel een gevoel dat past bij jouw bedrijf. Glad en chique? Mat en authentiek? De juiste papierkeuze zorgt voor eenheid in de boodschap en uitvoering. Of verras de lezer met verschillende soorten om te laten zien dat je van alle markten thuis bent.

Mis: Te grote brochures

Brochures zijn bedoeld om mee te nemen. Zeker op een beurs is het belangrijk om het formaat van de brochure goed in je achterhoofd te houden. Op A4-formaat kan je misschien veel informatie kwijt, maar of het ook lekker in je broekzak past? Zorg voor een formaat dat handzaam is. Het forceert gelijk om de informatie in de brochure beknopt te houden.

Hit: Laat je inspireren

Liever goed gestolen dan slecht bedacht. Laat je op beurzen inspireren met ideeën voor jouw eigen brochure. Er zullen genoeg voorbeelden zijn. En vergeet vooral niet na te gaan welke brochures jouw aandacht trekken. Valt jouw oog op felle kleuren? Ben je gevoelig voor een glimmertje? Moet het papier fijn voelen? Of is de geur van inkt al genoeg om de aandacht te trekken.

Laat je dus inspireren door de bedrijfsbrochures van de collega’s en ga met een stapel voorbeelden onder je arm terug naar huis.

Tekst: Maureen Molkenboer, Probook. Foto boven: Een singersteek geeft brochures een ambachtelijke uitstraling.


Wil je het gedrukte PRINTmatters Magazine ontvangen? Neem dan een proefabonnement!