Abonneren  Inloggen

Probo samen met printsector op weg naar circulariteit

28 november 2024

In Sign en Large Format Printing is qua duurzaamheid nog een wereld te winnen. Als Nederlands grootste productiehuis in digital print pakt Probo deze uitdaging voortvarend op. Dat merkten we in een interview met Menno Akkerman en Tjalling Werkman. Zij zijn respectievelijk product innovator en manager inkoop en duurzaamheid bij Probo.

Hoe denkt Probo over duurzaamheid in de signbranche?

Akkerman: ‘Wij zijn ons bewust van de impact die print heeft op het milieu en de maatschappij. En als printmarkt zijn wij verantwoordelijk voor dit probleem. De printbranche loopt qua duurzaamheid en circulariteit ook niet voorop. In een markt als kantoorinrichting, waarin ik 5 jaar werkte, speelt recycling en upcycling al een grotere rol. Daar zie je dankzij vraag vanuit de markt bijvoorbeeld volledig circulaire concepten voor bureaustoelen, en allerlei andere producten van volledig gerecycled materiaal.’

‘Onze inspanningen om de printbranche te verduurzamen zijn echter groot. Samen met materiaalproducenten, leveranciers, distributeurs en afvalverwerkers werkt Probo stap voor stap toe naar recycling en gesloten materiaalkringlopen: voor ons eigen snijafval en uiteindelijk ook voor het afval dat na gebruik door de klant een nieuwe productiecyclus in kan gaan. Alleen vanuit die ecosysteemaanpak kan deze verduurzaming verder van de grond komen. Daar maakt Probo voor zowel zichzelf als de printprofessionals het verschil mee.’

Van afval tot grondstof: met Sign Again ontwikkelde Probo zelf een circulair materiaal, dat bijvoorbeeld kan worden ingezet als gepersonaliseerde PVC-vloer.

‘Bedrijven in onze branche worstelen met het duurzame vraagstuk. Er is ook veel nieuwe regelgeving. Zo zal de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) in de hele printmarkt voelbaar worden: bedrijven zullen moeten rapporteren over wat zij doen aan verduurzaming. Ook als zij zelf niet onder die wet vallen, zullen hun afnemers hen daarop bevragen. Wij zijn in de printbranche een van de weinige bedrijven die de capaciteit hebben om dat allemaal begrijpbaar te maken. Wij kunnen onze klanten een hoop uitzoekwerk besparen.’

Werkman: ‘Mee eens. Tegelijkertijd hebben wij als Probo en printbranche al best een duurzaam model. Ga maar na:

  • Wij printen pas als iets verkocht is, ondemand. Diverse andere industrieën creëren grote voorraden die deels onverkocht blijven en worden afgedankt.
  • Probo werkt lokaal, met een netwerk van resellers binnen maximaal 600 kilometer.
  • Wij gebruiken diverse gerecyclede producten, zoals het door onszelf ontwikkelde plaatmateriaal Sign Again.
  • Wij bieden onze klanten voor elk materiaal dat zij aanvragen een duurzamer alternatief uit onze sample-box. Zo stimuleren wij printprofessionals om duurzamere materiaalkeuzes te maken.
  • Ook hebben wij full focus op (verdere) verlaging van de CO2-impact en het energiegebruik: bijvoorbeeld productie op basis van 100% groene stroom; ons dak telt 6.089 zonnepanelen; wij doen samen met andere bedrijven op het industriepark een aanvraag voor een windmolenpark voor nog meer eigen opwek, ook vanwege een vollopend stroomnet van de netbeheerder.
  • Wij nesten orders efficiënt, zodat we zo min mogelijk snijafval hebben, en dat snijafval houden we per materiaalsoort gescheiden en recyclen wij.

Maar inderdaad: dit alles is nog lang niet genoeg ten opzichte van waar wij als Probo naartoe willen. Ons hoofddoel is toekomstbestendig ondernemerschap faciliteren voor printprofessionals. Duurzaamheid is daarbij cruciaal. Wij moeten ook verleiden tot verandering: verduurzaming kost niet alleen geld, maar levert ook veel op. Zo wordt de businesscase voor het gebruik van gerecycled materiaal steeds aantrekkelijker omdat nieuw materiaal steeds schaarser en duurder wordt.’

Gaan jullie afnemers, de printprofessionals, en hun klanten ook steeds meer eisen stellen ten aanzien van de duurzaamheid van wat zij inkopen?

Akkerman: ‘Jazeker. Vooral bij de grote festivals, andere evenementen en bij merken begint dit echt te leven. Dat vertaalt zich naar een heel magazine met vereisten. Zo moet de CO2-uitstoot per materiaal in kaart worden gebracht. Het bewustzijn van de printprofessionals neemt hierdoor natuurlijk toe. Wij werken voor signmakers, drukkerijen, reclamebureaus, event- en standbouwers en api-webshops. Elk segment heeft een ander instapniveau qua duurzaamheidsbeleid. Evenementen lopen voorop, want bij hen is de urgentie het hoogst: hier gaat het om grote hoeveelheden materiaal voor kortstondig en soms eenmalig gebruik.’

Met Sign Again zijn allerlei fraaie ‘printerieurs’ denkbaar.

Hoe werkt Probo aan meer recycling of zelfs upcycling in de printsector?

Werkman: ‘Wij willen met de ketenpartners afvalstromen ontwikkelen, die inzichtelijk en meetbaar duurzamer zijn. Daarbij focussen wij eerst op de meest gebruikte materialen. Plaat, textiel, folie: we hebben al met 12 gespecialiseerde afvalverwerkers aan tafel gezeten. De ontwikkelingen gaan zo snel dat wij de volgende realistische doelstelling hebben gedefinieerd: wij willen in 2028 15 keer meer vierkante meter gerecycled materiaal verwerken dan nu. Dat betekent ongeveer 40% van het totaal aantal verkochte vierkante meters. Bij plaatmateriaal hebben wij voor elk materiaal al een bestemming voor recycling. Daarnaast kunnen wij vanaf eind 2024 digitale printproducten van deels gerecycled Forex plaatmateriaal maken vanuit ons eigen snijafval: ForexRe. Dit is mogelijk dankzij een innovatie van het Zwitserse 3A Composites. Ons plaatmateriaal wordt dus gewoon in Europa gemaakt.’

Een toepassing van Sign Again als wanddecoratietegels, in het pand van Probo.

Werkman stipt ook folie aan, een ander grootverbruikartikel: ‘Dat is een lastiger verhaal. Het afval wordt deels verbrand. Samen met de grootste foliedistributiebedrijven, die minimaal 80% van de markt vertegenwoordigen, ontwikkelen wij echter een proces voor folierecycling, waarbij een consultancybureau en een afvalverwerker worden betrokken. Het betreft een onderzoek naar de haalbaarheid van een UPV-systeem voor het inzamelen en recyclen van PVC- stickerfolie, in opdracht van verschillende print- en signbedrijven. Het probleem hierbij is dat PVC-vrije folies eigenlijk niet goed te recyclen zijn. Ze zijn niet te onderscheiden van PVC-houdende folies. Gooien we ze bij elkaar, dan raakt het recycleproces verstoord. Probo pleit er daarom voor dat wij als markt een duidelijke keuze maken tussen PVC-houdende en PVC-vrije folies, zodat we een recycleproces kunnen ontwerpen voor één monostroom aan materiaal, analoog aan de verpakkingsmarkt. Daar zie je al dat alle verpakkingen mono zijn geworden.’

Akkerman: ‘Bij textiel zijn er voor veel materialen al toepassingen om het materiaal goed te kunnen recyclen. Het voordeel is dat ik als manager duurzaamheid ook verantwoordelijk ben voor de inkoop. Wij willen ook hierbij met de leverancier, de producent en de afvalverwerker aan tafel zitten. De afvalverwerker moet het afval zodanig bij de producent aanleveren, dat die producent daar ook iets mee kan. Wij kopen dus ook bewust lokaal in waar dat kan, zodat we korte ketens ontwikkelen en daarmee de CO2-uitstoot verlagen. Om die reden zien we ook de trend dat de maakindustrie weer thuis komt, in plaats van ver weg. Overigens zien we ook bij textiel innovaties die de verduurzaming versnellen. Zo kwamen we op een textielbeurs gerecyclede garens tegen. Dan weten wij al dat wij in 2025 gerecyclede doeken op basis van deze garens gaan zien. Dat materiaal willen wij inzetten. Daarom is Probo vertegenwoordigd in een onderzoeksgroep met een garenproducent, een doekproducent en een afvalverwerker. Bij dit soort innovaties zitten wij er heel kort op: Probo staat open voor nieuwe circulaire projecten voor al onze materialen.’

Tot slot: 4 jaar geleden ontwikkelde Tjalling Werkman Sign Again als 100% gerecycled plaatmateriaal. Wat is Sign Again eigenlijk?

Werkman: ‘Sign Again is een volledig circulair product: 100% gerecycled én 100% recyclebaar. Het materiaal is krasvast, buigzaam (waardoor het egaliserend werkt), brandwerend volgens de B1-norm en waterafstotend, waardoor het geschikt is voor zowel binnenals buitengebruik. Het biedt next level-oplossingen en heeft diverse voordelen ten opzichte van traditionele materialen zoals Dibond en HPL. Voor de printprofessional opent dit nieuwe marktkansen in “printerieur”, zoals tegels, wanddecoratie, maar ook een gepersonaliseerde pvc-vloer.’

‘Maar je kunt ook denken aan hele unieke toepassingen, zoals gepersonaliseerde stoot- wanden die zowel praktisch als esthetisch zijn. Het materiaal hiervan is beschikbaar in 2 mm en 4 mm dikte, wat flexibiliteit biedt voor verschillende toepassingen. Al met al combineert Sign Again duurzaamheid met creatief maatwerk en biedt het oplossingen die zowel functioneel als visueel aantrekkelijk zijn.’ Akkerman: ‘Het is uniek dat wij als printbedrijf verantwoordelijkheid nemen voor onze eigen afvalstroom en deze zelf recyclen. Dat wij met Sign Again op Drupa temidden van Dataline en Landa Digital Printing een European Digital Press-award wonnen, was voor ons een ultieme bevestiging. Een prijs die je als digitaal productiehuis normaliter niet wint. Wij wonnen deze prijs omdat wij zelf materialen zijn gaan innoveren en recyclen. Heel gaaf!’

Tekst: Wim Danhof / Fotografie: Anna Groenia

Foto boven: Tjalling Werkman (l.) en Menno Akkerman in de productieruimte van Sign Again bij Probo.


Wil je het gedrukte PRINTmatters magazine ontvangen? Neem dan een proefabonnement en kies voor nalevering.